2015. szeptember 23., szerda

A VW botrány margójára - az egész iparág csal?



Nézzük csak, mi az amit a bejegyzés írásakor tudunk:

-   a VW „csalóprogramot” használt, mellyel az emisszió méréseknél manipulálták a károsanyag kibocsájtást mértékét 
-       ezt szokatlanul gyorsan be is ismerték (!)
-       az USA-ban 500.000 autó érintett
-       a világon összesen 11 millió autónak van ilyen motorja
-       már most több 10 milliárd dollár a büntetés/veszteség
-       a vizsgálat immár világszinten folyik

Ezek a száraz tények, melyek kiolvashatóak a sajtóból. Azt az egyet nem tudjuk igazán, hogy „miért” vállalt ekkora kockázatot a konszern

Ez egyáltalán nem vall a németekre. Igaz, hogy az amerikai autópiacon gyötrelmesen bénák (tavaly a Subaru is több autót adott el, mint a VW), és ennek következtében nyomás alatt vannak, de ez nem indokolja, hogy ilyen méretű sumákságot vállaljanak.

Mit is tettek? A dízel autóikat un. „Clean Diesel”-ként, azaz ultra tiszta autókként hirdették. Ez a roppant szigorú kaliforniai szabályozásnak is megfelelő autót jelent. Ezzel igyekeztek legitimálni az USÁ-ban egyáltalán nem divatos dízel autókat. Persze az amik le sem sz@rják a dízelt, épp úgy ahogy a VW sem érdekli őket. Egyszerűen nem divatos odakint. Drága, költséges a karbantartása, olcsó a benzin és ráadásul a dízelnek rossz a sajtója is. Arról nem is beszélve, hogy egyáltalán nem kapható mindenhol az a minőségű üzemanyag, mint Európában. Szóval veszett fejsze. A VW pedig nyomja. (Már nem, mert megállították a forgalmazást).



A VW részéről villámgyorsan érkezett a „beismerés”. Emlékeim szerint szombaton robbant a botrány (hosszú évek után ...) és hétfőn már el is különítettek 6-7 milliárdot a kárenyhítésre. Ez sem jellemző. A GM, akinek a gyújtáskulcs problémájába bizonyítottan(!) több tíz (talán már száz) emberélet került, kente, kente a problémát, mindenkire fogva, csak saját maga el nem ismerte (a „régi GM, egy-két középvezetője hibázott, de mi az új GM vagyunk már!” vagy valami hasonló kommunikációs bullshit vitte ki őket a botrányból). Szóval ez is furcsa.

A bírságok és veszteségek. A tőzsdén azonnal 15 milliárd(!) dollárt veszített a cég az értékéből. A bírság maximuma elérheti a 18 milliárd dollárt(!). Előfordulhat, hogy vissza kell venni 500.000 autót (és a további 10,5 millió világszerte futó autóról nem is beszélek) és már vizsgálják, hogy volt-e a tőzsdén „bennfentes kereskedelem”. Az amerikában népszerű pertársaságok, becsapott fogyasztók, lehúzott 100 milliók témaköréről ne is beszéljünk. Büntetőügyek is lesznek, hisz itt bűncselekmény történt. Ekkor bukót a VW sem képes elviselni. 

És a számomra egyik legnagyobb veszteség lehetősége: ebbe Martin Winterkorn bele fog bukni. Túlélte Piech-et, megcsinálta a céget, sütött rá a nap, mikor egyszercsak belecsapott a villám. A MENEDZSER aláhull.(?) A VW sajtója egyelőre „nonszesznek” minősíti Winterkorn bukását, de legyünk épelméjűek:

  • -       ha tudott róla, azért
  • -       ha nem tudott róla, akkor meg azért kell mennie
Winterkorn bajban van ...


A büntetések, veszteségek összessége olyan hatalmas, hogy elképzelhetetlen, milyen hatása lesz nem csak a VW-re, de Európára és hazánkra nézve is (igen, Győrről beszélek, ahol egy hatalmas motorgyár (is) üzemel ...)

Persze van itt még egy kérdés (sok is van, de nem akarom túlhúzni):

Ha a VW-nak csalnia kellett, hogy hozza az emissziós normákat, akkor a többi gyártó biztosan tiszta?

Ez egy nagyon fontos kérdés. Ugyanis mindannyian tudjuk, hogy a katalógus adatok köszönő viszonyban sincsenek a valósággal (köszönjük Brüsszel bürokrata politikus papjainak is). Ha pedig a fogyasztás durván eltér (iparági átlagban kb 40%-kal fogyasztanak többet a valóságban az autók, mint papíron), akkor a károsanyag kibocsájtás is eltér. Ebben az esetben pedig pont ugyanott vagyunk.

Szóval, nagy kérdés: vajon az egész IPARÁG CSAL?

Ha igen, akkor: MIÉRT?

A válaszok még váratnak magukra, de a miértet sejtjük. Nem lehet olyan mértékben a fejlesztéseket tolni, hogy követni lehessen a politikusokat. Persze mondhatjuk, hogy ez csak akarat dolga, de nem. A fogyasztói igények nem változnak meg egy-két év alatt. Aki eddig közel két tonnás autóval járt és 8 másodpercen belül gyorsult 100-ra, nem fog a következő autójának fele olyan nehéz, 15 másodperces gyorsulású, kéthengeres kettyegőt választani. Ilyenek vagyunk. Egyszere kellene a fogyasztói szándékot, a technológiai fejlesztéseket, a költségeket és a politikát összeegyeztetni. Ez pedig, - jól látszik - nem megoldható.

A VW csalt. Ez nem szép. Durván kapni fog érte. Ezt mi is megszívhatjuk (Győr). A többi gyártó pedig csöndben, zárt ajtók mögött elkezdhet gondolkozni, hogy mi történik, ha esetleg, véletlenül ők is kapnak a felfröccsenő sárból.


Mindeközben az Apple elektromos autójáról ismét felröppentek a hírek. Nahát ...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése